Ensimmäisessä tehtävässä on tarkoitus esitellä kaksi sosiaalisen median kanavaa. Tätä varten valitsin Twitterin ja Tumblrin, jotka ovat minulla kummallakin olleet aktiivisessa käytössä. Valitsin sivustot myös sen takia, että ne ovat todella erilaisia, jos niitä aletaan vertailla keskenään. 

Twitter perustettiin vuonna 2006. Se on virtuaaliyhteisö, jonka perusta on avoin viestintä, tviitit, joita voi tagata aihealueiden mukaan. Tviittejä voi osoittaa tietylle ihmiselle, ja niitä voi uudelleentviitata. Myös yksityisviestejä voi lähettää. Twitteriä voi käyttää yksityis- ja julkisessa elämässä tiedonjakamiseen. Twitterin hyötynä on, että tieto leviää nopeasti. Tämän takia esimerkiksi katastrofiviestintä on tehokasta. Twitter on monien politiikkojen, journalistien ja julkkisten käytössä, kuten myös monien erilaisten organisaatioiden. Twitteriä voidaan käyttää myös palveluviestinnän ja brändinrakentamisen työvälineenä.

Twitterin ongelma: sen on haasteellista puuttua vihapuheen levittämiseen. Yksi iso ongelma on myös väärää tietoa levittävät trollitilit, joiden tehokkuus näkyi USA:n 2016 vaaleissa. Twitteriä on myös syytetty puolueellisuudesta.

Twitter on täynnä huomattava määrä julkkiksia, ja Twitterin avulla monet pystyvät kommunikoimaan suht. suoraan toisten ihmisten kanssa. Twitteristä löytyy myös huomattava määrä parodiatilejä, joilla on paljon seuraajia. Esimerkiksi tunnettu kellotorni, Big Ben on twitterissä ja sen kaikki tviitit ovat satunnainen määrä ”Bong”-ääntä. Eli twitteristä löytää omat huvinsa ja yleisönsä.

Tumblr ei ole tavallisin sosiaalisen median sivusto. 

Tumblr perustettiin vuonna 2007. Perustajat David Carp ja Marco Arment loivat Tumblerin paikaksi, jossa käyttäjät voisivat tehdä omia blogeja, joissa julkaista kuvia, musiikkia, videoita ja linkkejä. Ajatuksena on, että käyttäjät voivat seurata muiden käyttäjien blogeja, sekä julkaista muiden käyttäjien postauksia. Ajan myötä Tumbler on vaihtanut omistajaa, tällä hetkellä omistajuus on Verizon, joka on puolestaan myymässä Tumbleria Automaticc-nimiselle yhtiölle. Tumblrista on myös mobiilisovellus. 

Sosiaalisena mediana Tumblr eroaa esimerkiksi Facebookista, Twitteristä tai Instagramista siten sillä ole samanlaista "suositus postaukset ensin" toimintoa, vaan kaikki postaukset näkyvät aikajärjestyksessä. Tumblr-blogeja on myös mahdollista muokata mieleisekseen, esimerkiksi vaihtamalla väriä yms. Lisäksi blogeja voi ylläpitää nimimerkillä, omaa nimeä tai naamaa ei tarvitse käyttää, ja blogi voi olla vaikka kalan näkökulmasta. 

Tumblrilla on kuitenkin huomattavia ongelmia, näistä yksi on se, että omistajat eivät oikein tiedä mitä sivustolla tekevät, joten muutokset eivät ole toivottuja ja toivottuja muutoksia ei tehdä. Sivustolla on huomattava bottiongelma, ollut jo jonkin aikaa. Vuonna 2018 Tumblr poisti aikuissisällön sivustoltaan (epäsuosittu päätös), jolla se yritti tehdä jotain boteille. Paino sanalla yritti, ei toiminut. Tumblerissa on myös huomattava määrä uusnatseja ja valkoista ylivaltaa ajavia urpoja, ottaen huomioon että sivusto on kieltänyt vihapuheen. Lisäksi aika monen blogi on myös hakkeroitu, joten sivuston turvallisuus on laskenut paljon, eikä ylläpitäjät oikein välitä tehdä mitään.

Työnäkökulmasta nämä sivustot ovat kuin yö ja päivä. Twitter on erilaisten organisaatioiden ja yhtiöiden käytössä. Twitterissä ollaan omalla nimellä, eli käyttäjät näkevät suoraan kenen kanssa ovat tekemisissä. Vuorovaikutus yhtiön ja kuluttajien kanssa siis toimii. Moni yhtiö on palkannut jopa jonkun hallitsemaan Twitter-tiliään ja ihmiset voivat suoraan kysyä kysymyksiä ja saada vastauksia. Tumblr ei pysty samanlaiseen läpinäkyvyyteen. Tumblrissa on oikeilla nimillä toimivia ihmisiä (kuten Neil Gaiman!) mutta enimmäkseen sitä ei ole suunniteltu samalla lailla kuin muita some-sivustoja. Sen lisäksi Tumblr käy läpi mullistusta, sen ylläpitäjät eivät ole täysin tilanteen tasalla, joten se ei toimi niin tehokkaasti kuin Twitter.