Viimeisenä tehtävänä tällä kurssilla on, miten hyödynnän sosiaalista mediaa tulevaisuudessa. Minusta some on olennainen osa tulevaisuuden viestintää ja sillä on paljon mahdollisuuksia. Jo nyt näkee, miten suuri osa viestinnästä tapahtuu juuri sosiaalisen median kanavilla. Moni yritys ilmoittaa tulevista tuotteista tai tapahtumista juuri sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi elokuvien trailereita/ mainoksia näkee yhtä paljon somessa kuin televisiossa.

Sosiaalinen media tavoittaa paljon ihmisiä, kaikki ovat nopeasti yhteydessä toisiinsa. Tämän takia moni yritys, organisaatio ym on myös valjastanut sosiaalisen median käyttöönsä. Minusta tässä ei ole mitään vikaa. Moni mainostaa omia tuotteitaan juuri sosiaalisessa mediassa, eli oma elinkeino voi riippua somesta. Se voi toimia myös toiseen suuntaan. Yksityishenkilöt voivat jakamalla tai tykkäämällä lisätä yritysten näkyvyyttä. Yksityishenkilöt voivat myös somen kautta vaikuttaa yhtiöihin, esimerkiksi kriittiset kommentit yhtiön sometilillä eivät anna hyvää kuvaa kyseisistä yhtiöistä. ”Viidakkorumpu” on tehokas keino lisätä omaa asiakaskuntaa. Joten on tärkeää, että yhtiöiden some-vastaavana on joku, joka tuntee hyvän nettietiketin ja somesäännöt.

Onko viestiminen liian negatiivissävyistä. Usein se onkin. Minusta someviestinnäin huonoin puoli on se, ettemme me näe, kenen kanssa me keskustelemme netissä. Kasvokkain keskusteltaessa näemme, miten toinen reagoi sanomaamme. Netissä sitä ei näe. Lisäksi aika moni käyttää hyväkseen netin anonyymiutta. Voi sanoa niin kamalia asioita kuin haluaa, jos tietää ettei siitä tule seurauksia. Mutta. Minusta yhtä paljon sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta viestinnästä, ellei jopa suurempi määrä, on positiivista. Ainakin haluan uskoa niin. Sosiaalisessa mediassa näkee paljon kaikenlaista. Usein ihmiset reagoivat negatiivisiin kommentteihin positiivisuudella. Itse ainakin pyrin siihen, etten lähde mukaan negatiisuuteen, ei se kannata. Jos en osaa antaa hyvin perusteltua kritiikkiä muille, voin yhtä hyvin jättää heidät omaan arvoonsa sen sijaan, että alan haukkua heitä nimettömänä. 

Muuttuvatko sosiaalisen median kanavat liian nopeasti. En osaa sanoa. Niitä on ainakin tullut paljon enemmän. Ehkä muutos on hyvästä. Useat some-kanavat ovat täysin erilaisia kuin aloittaessaan. Monet ovat parantaneet (tai ainakin yrittäneet) parantaa käyttöystävällisyyttään tai ovat taipuneet tietosuojalakien edessä. Muutos voi olla hyvä asia. Monet some-kanavat ovat alkaneet näyttää mainoksia sivuillaan, sillä jos totta puhutaan, mikään ei ole ilmaista. Tämä ei välttämättä ole huono asia. Some-kanavat voivat muuttua nopeasti, mutta niin muuttuu maailmakin. Ja asioiden pitää antaa muuttua. Muuntautumalla some-kanavat voivat näyttää kuuntelevansa käyttäjäkuntaan. Miten nopeasti tämän muutoksen pitää tapahtua on toinen asia ja minusta siihen ei ole yhtenäistä vastausta.